Денят започва с култура
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
21 Април 2015, 74 МИН.
Реакции за постановката „На ръба“
Виж още
                        Темите в предаването:

Реакции за постановката"На ръба" - гости Мария Касимова, Радослав Бимбалов, Гергана Пирозова и Асен Шопов

Кристиян Бакалов с хореографски проект в Русе

Има ли независими медии в България - гости доц. Георги Лозанов, Кирил Беспалов, Руслан Трад и Петя Дапкова

"Нови рисунки" на Анастасия Панайотова

Салон на галериите в НДК - гости Людмил Веселинов и Анджела Данева

Изложба от фонда на галерия "Жорж Папазов" в Ямбол

Гледайте "Денят започва с култура" всеки делник от 9:15 часа!                    
Части
21 Април 2015, 08 МИН.
„На ръба“ – новата провокация на Александър Морфов и реакциите
Премиерните спектакли на Александър Морфов "На ръба" предизвикаха различни реакции, но не оставиха никого равнодушен. Своите впечатления от това представление споделиха в "Денят започва с култура" режисьорът Асен Шопов, театралният критик Гергана Пирозова, журналистът Мария Касимова и Радослав Бимбалов, автор на страницата "Пътеводител на българския гражданин".

"Аз имах много силно емоционално преживяване тази вечер, отдавна не бях плакала на театър, много голяма социална тъга ме налегна", призна Мария Касимова.

"Този спектакъл е обявен от автора Сашо Морфов като реквием за един народ, по източноправославно - панихида и неговите намерения са да разкаже как българинът се чувства в момента - на ръба", така подготви бъдещите зрители Гергана Пирозова.

Нейната реакция: "За първи път виждам един спектакъл, в който съвсем открито и съвсем ясно разказва за бедните и онеправданите, за унижените и оскърбените в България, без намерението да е дидактичен, а да покаже българина в страха и в отчаянието си на ръба."

"Представлението има общозавладяващо въздействие върху залата и мисля, че сме свидетели на изключително театрално събитие, това е някакво изключително избухване на твореца", каза и режисьорът Асен Шопов.

"Според мен, всички, които не го харесват, го разбраха този спектакъл и това е голямото учудване, което предизвиква той" - така коментира представлението рекламистът Радослав Бимбалов.
21 Април 2015, 08 МИН.
Салон на галериите в НДК
На 23 април в 12.00 часа в НДК ще се открие първият Салон на галериите. По този повод поканихме в студиото на "Денят започва с култура" Людмил Веселинов, член на Съвета на директорите на НДК, и Анжела Данева, куратор. Творбите на всички участници ще бъдат изложени в Зала №6 и прилежащите й фоайета.

Людмил Веселинов разказа, че Националният дворец на културата и новото му ръководство стартират една много мащабна инициатива да бъдат събрани творчески организации - галерии, артисти, които изявиха желание да участват в тази мащабна експозиция, и да бъде реализирано едно издание, каквото ще бъде показано за първи път пред българска публика. Пространството на НДК е точно тази територия, която може да поеме подобна мащабна експозиция. Той прогнозира, че българското издание ще бъде много иновативно и с много възможности. В изложението ще участват над 30 галерии - и частни, и държавни, и общински. Поради големия интерес, ще бъде направено и есенно издание на Салона на галериите.

По време на инициативата ще може да бъде видяна и изложба на Георги Божилов-Слона. Анжела Данева сподели, че благодарение на доброто отношение на ръководството на НДК, тази експозиция е факт. Пространството на НДК беше голямо предизвикателство, призна тя, защото то е правено със съвсем други цели. На практика там е построена една сцена за тази изложба, която ще отрази 80-годишнината на Георги Божилов Слона. Анжела Данева каза, че творчеството на художника е показано в сравнително хронологичен ред, като подчерта, че това не е правено никога в България. "Изложбата е един разказ".

Българската национална телевизия ще заснеме тази изложба.
21 Април 2015, 08 МИН.
Нужни ли са нови медийни проекти?
Гости в студиото на „Денят започва с култура“ бяха доц. Георги Лозанов, Кирил Беспалов, Руслан Трад и Петя Дапкова, за да обсъдят темата за свободата на медиите в България и нуждата от нови медийни проекти.
Беспалов, Трад и Дапкова имат идея за такъв проект.
„Нуждата от нови медийни субекти се потвърждава от голяма част от нейната общественост. Проекта, за който сме тук, за който сме се събрали с нашия екип, вече функционира доста успешно в чужбина – в държави като Холандия, Канада, Германия… Идеята е публиката да има възможност да участва в начина, по който се формира информацията, да види как различните факти стават на сериозен материал, на анализ, да се ви ди как различните гледни точки формират информационния материал“, каза Беспалов.
„Това е оптимистично… Това е нова версия на стара надежда от началото на прехода – това беше надеждата за количната цена, когато се появи т. нар. независима преса, която казваше, че тя е преса на читателите, че тя говори на езика на читателите и че говори толкова интересно и по толкова важни за тях теми, че те ще си купуват вестниците и по този начин ще финансират пряко медията и тя няма да има нужда от външно финансиране, което да води до зависимости. Този модел за съжаление по този начин не можа да се състои и в момента медиите общо взето са финансирани колкото от самия медиен пазар, който също си носи своите зависимости, толкова и от външни източници, които идват пък с много силни претенции към медията. Затова сега това е начин да се възстанови отново тази надежда, че може да има медия на аудиторията“, коментира идеята доц. Лозанов.
21 Април 2015, 08 МИН.
Кристиян Бакалов с хореографски проект в Русе
Световноизвестният хореограф Кристиян Бакалов е в Русе, където работи по нов проект. За него в "Денят започва с култура" разказва репортерът Кремена Николова и операторът Пламен Иванов.

Репетициите на русенските артисти са интензивни, но настроението в залата е приповдигнато. Кристиян Бакалов не само обяснява, а и изиграва целия си артистизъм във всеки детайл от танца, който подготвя за трупата. Всъщност това е първата му хореография за младия балет на Франция, откъдето тръгва звездната му слава.
21 Април 2015, 08 МИН.
Лекция на директора на берлинския театър „Горки“ в София
Директорът на театър „Максим Горки" в Берлин Юрген Майер гостува в София. Днес той изнася лекция "Управление на културните институции" в Информационния център на Столична община, с която ще бъде открит първият курс на „Академията за мениджмънт в културата" в столицата.

С него се срещна и разговаря репортерът на "Денят започва с култура" Весела Кръстева.

Театрите са позастарели институции, които по-трудно се променят и се преустройват. От друга страна артистите от свободната сцена са много ентусиазирани, но те имат недостатъчно познания за това как се реализират проектите, обясни Юрген Майер и допълни, че по тази причини през последните 25 години в Германия се организират много курсове и обучения по културен мениджмънт. Това дава своите резултати. Същевременно се появиха и много програми, които подпомагат свободната сцена, появиха се и повече спонсори.

Театър "Максим Горки", който съществува от десетилетия в Берлин, е избран от немскоезичната критика за театър на 2014 година. Сградата, в която се помещава театърът е културно-историческо наследство на Германия и е паметник на културата.

Театър "Максим Горки" е една академия за пеене отпреди 100-на години. Той разполага с една многто модерна сцена, на която могат да бъдат поставяни модерни постановки. Това дава възможност да се правят спектакли, свързани със съвременния живот на хората в града, поясни Юрген Майер.
21 Април 2015, 08 МИН.
„Нови рисунки“ на Анастасия Панайотова
Анастасия Панайотова е сред учениците на проф. Илия Бешков. Започва като илюстратор и график на свободна практика и има особен принос към развитието на цветната литография. Нейни графики притежава дори Ермитажът (Санкт Петербург) и Националните библиотеки в Париж и Вашингтон. Изложбата и „Нови рисунки“ можете да видите до 23 април в Съюза на българските художници.

Повече за изложбата разказват в репортажа за "Денят започва с култура" Надежда Московска и операторът Георги Илиев.
Виж още
2 Comments

    БНТ: системата ви е направена така, щото да не може да се коментира;
    Асенчо, Радо, Гери-Мери: „Сашо“ е подходящо за в кръчмата. В национален ефир е добре да проявявате малко уважение, например като ползване името такова, каквото е – Александър Морфов.

    А защо всички тези хора (моите уважения към тях – Асенчо, Радо, Гери – Мери) наричат Александър Морфов „Сашо“. В кръчма ли са? Що за неуважение!?