Зелена светлина
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
9 Януари 2017, 03 МИН.
Пътуване в бъдещето с „Хиперлуп“
Виж още
                        Един ден пътищата няма да се нуждаят от опесъчяване, осоляване и покриване с химични смеси, които топят снега, остават по платната, изсъхват, вдигат се във въздуха и попадат в дробовете на хора и животни. Един ден хората ще пътуват в тръби с ниско налягане, през които ще се стрелкат мотриси със скорост над хиляда километра в час.

Развинтена фантазия? Нездраво бълнуване? Съвсем не. Точните планове и подходящите инвестиции вече доказаха, че не признават граници - нито географски, нито политически, а още по-малко тези на вечните скептици. Точният план за наземния транспорт на бъдещето беше обявен преди три години от милиардера-мечтател Илън Мъск. Подходящите инвестиции превърнаха бъдещето в настояще, като придадоха реален облик на мечтата за свръхбърз превоз.

Проектът на Илън Мъск отвори ниша за конкретни изяви на инженерната мисъл в много аспекти. Във всеки от етапите му се включват нови и нови партньори. След първите тестове по трасе от километър и половина в Калифорния, дейде време за голямото съревнование. Изработване и тестове на прототипа на мотрисата, която ще се носи в магнитното поле на тръбата в среда с понижено налягане. Превозното средство няма да докосва стените на тръбата, а ще се издига плавно след съответното ускорение и ще достига по-висока скорост от тази на пътнически самолет.

124 отбора от университети и различни компании се включиха в конкурса на „Хиперлууп". До финалния етап, който ще се проведе в края на този месец, достигнаха 30 екипа. Един от фаворитите е отборът на холандския университет Делфт. В предишния етап от надпреварата за авангарден дизайн и ефективни показатели младите изобретатели се класираха след екипа от Масачузетс. Сега смятат, че са изчистили недостатъците. Мотрисата им е готова да се докаже. Прототипът в размер две към едно тежи едва 149 килограма.

Създателите му смятат, че са разработили отлична система за ускорение с минимален разход на енергия и надеждна спирачна система, която действа плавно и надеждно дори и при прекъсване на захранването. В края на януари проектът „Хиперлуп" се готви за решителна фаза. Тогава ще стане ясно как ще изглежда и действа мотрисата, която един ден ще преодолява стотици километри за броени минути. При това - с минимален и дори нулев разход на вредни емисии.

Автор: Биляна Бонева, Милен Атанасов                    
Виж още